Snowboards

Zima se blíží a s sebou přináší otázky jak si ji maximálně užít……………..Když zrovna nefuní stačí vzít desku a vyrazit někam na svah a pořádně zadiktovat. Jakou desku a vázání si vybrat pro SNOWBOARDIG? Jaký styl jízdy preferujete?

Druhy snowboardů:

1. Univerzální snowboardy ( allround snowboard, FS/FR, allterain)

2. Slalomové sowboardy ( slalomeboardy, alpineboardy, raceboardy)

3. Freeridové snowboardy

4. Freestylové snowboardy

Univerzální snowboardy ( allround snowboard, FS/FR, allterain):

Snowboardy určené převážně pro začátečníky a mírně pokročilé. Jejich ovladatelnost je snadnější, než ovladatelnost např. freestylových fošen. Jejich použití je vhodné do hlubokého sněhu i na upravenou sjezdovku. Do určité míry lze použít i na skoky a triky v rampách. Rider by měl volit délku fošny po úroveň brady. Rafani, kteří jsou těžší by měli volit delší fošnu. Naopak střízlíci, neboli pro lehčí borce se doporučuje kratší fošna. Tyto fošny mají o cca 4 cm delší špičku než patku. Vlastnosti: deska je širší, měkká až středně tvrdá, má střední vykrojení, malý průhyb desky. Menší až střední zakřivení patky a střední až větší zakřivení špičky.

1.jpg, 37 kB

Slalomové sowboardy ( slalomeboardy, alpineboardy, raceboardy):

Tyto desky se používají pro speciální snowboardovou disciplínu. Tato disciplína je výrazně odlišná od jiných. Jejich použití je vhodné pro alpskou jízdu, řezané a smýkané oblouky na sjezdovce nebo slalomové disciplíny. Používají se tvrdé (Race, Alpin, Freecarve) desky s tvrdým vázáním a tvrdými (skeletonovými) botami, které jsou podobné lyžákům. Uplatnění závodní disciplíny slalom, obří slalom. Pro labužníky carvingové jízdy po upravených sjezdovkách i jízdy mezi brankami. Vlastnosti, které odlišují tyto desky od jiných jsou: silné vykrojení, středně tvrdé až tvrdé prkno, velice úzké, větší průhyb, malé nebo žádné zakřivení krátké patky, malé zakřivení špičky, případně asymetrický způsob stavby.

Freeridové snowboardy:

Freeridové fošny jsou určeny převážně pro labužníky jízdy ve volném prostranství s čerstvým měkoučkým prašánkem. Ale jízdu si užijete nejenom v prašánku, nedělá jim problém žádný terén. Jediná nevýhoda, na freestyle rampy to není moc dobré řešení. Moc se na ně nehodí. Velikost fošny odměřujeme mezi bradou a nosem. Pokud jste labužníky hlubokého sněhu doporučuje se delší fošna. Hlavní rozdíl je v posunu inzertů směrem k patce a to z toho důvodu, aby byla jízda v hlubokém sněhu lehčí ale samozřejmě také i na sjezdovce. Šířka špice bývá větší než u patky. Špička musí po prašanu plavat, zatímco patka se může klidně bořit.

Vlastnosti prkna: Menší vykrojení, velké zakřivení špičky a patky, jsou měkké s malým průhybem.

2.jpg, 42 kB
3.jpg, 10 kB

Freestylové snowboardy

Použití převážně u skokanů, lehké skočky až pro drsnější skokany na U – rampách. Využívá se také při jízdě po zábradlí ve snow parcích. Ale také pro šílence klasického zábradlí u domu. Fošny na U-rampy tzv. HALFPIPEBOARDY. U těchto desek se používá twin tip shape nebo directional twin shape, to znamená že špička i patka jsou stejné a to z důvodu pohodlné jízdy popředu i pozadu. Označení twin tip – fošna je souměrná přední i zadní strana je identická. Označení directional twin – posunutí inzertů více k patce. Oproti freeridovým fošnám mají jiný odlišnější rádius. Jejich použití není vhodné pro začátečníky. Velikost desky se odměřuje přibližně na úroveň krku.

VLASTNOSTI desky : menší vykrojení, velké zakřivení špičky a patky, měkké s malým průhybem.

4.jpg, 51 kB

VÁZÁNÍ

Vázání lze rozdělit do tří skupin:

- Měkké

- Tvrdé

- Flow

Měkké (freestylové) vázání:

Měkké vázko se využívá jak pro freestyle, freeride tak i pro allround. Jde o starší vázání než vázání pevné, flow nebo step-in. Původně se využívali kožené obruče do kterých se bez zajištění zasunula bota. Dnes se využívají přezkové vázání. Měkké vázko dvoupřezkové (air), třípřezkové (flex). Přezky zajišťují lepší upevnění nohy ke snowboardu a tím lepší a snadnější ovládání při jízdě. Trh nabízí nespočetně mnoho systémů pro upevnění boty k prknu. Např. pumpovací přezkový systém, snadné ovládání v rukavicích, Flow vázání, step-in vázání –pomocí speciální boty se zajišťuje pouhým zašlápnutím, odpadá potřeba přezek. Konstrukce je různá, závisí na výrobci. Co se většinou nemění je uchycení vázání k desce a to čtyřmi šrouby pomocí kruhovitého disku, který je vůči vázání volný a dá se nastavit úhel, který vázání svírá s prknem. Dále tu je patka, která zajišťuje větší stabilitu nohy a již zmiňované přezky. Materiál, dříve se používal kov. V dnešní době se používají pevné plasty, kov je příliš těžký a v některých případech dokonce méně odolný. Využívá se zde také karbon. U profesionálních vázání se kombinují tyto materiály podle míry jednotlivých namáhaných částí.

5.jpg, 59 kB
6.jpg, 38 kB

Step-in vázání

Tvrdé ( deskové, race) vázání:

U tvrdého vázání se používají tvrdé skeletonové boty pro slalomboardy a také pro určitou část allroundů. Z toho je patrné, že využití těchto vázání je především pro tvrdá prkna. Používají se dva způsoby upevnění bot. A to pomocí zápatky na principu páky. Jako druhy vázání step-in je to nášlapný mechanismus. Jejich nasazení je velice snadné pouhým sešlápnutím na prkno, ale je k tomu zapotřebí speciální obuv. V konstrukci se odlišuje od měkkého vázání, že postrádá patku. Kruhová destička pro upevnění k prknu a její případné nastavení polohy je obdobná jako u vázání měkkého. Nedoporučuje se aby měl borďák při jízdě nohy upevněny do tvaru O.

Flow vázání:

Novinka typu flow vázání se dostává do popředí a je vyhledávána mezi borďáky. Je to systém měkkého vázání, jeho hlavní výhodou je rychlost a přesnost nasazení. Přezka se nastaví pouze jednou. Do vázání nasunete botu a zaklopíte odklopnou patkou. Jedním pohybem zaklapnete, tím se stává vázání velice pohodlné a to především, že nemusíte vysedávat na sněhu a nazouvat přezkové vázání. Přední přezka u Flow vázání je nazývána footstrap. Jako jednu z dalších předností má v rozprostření síly na celou botu (nárt) a to pomocí footstrapové přezky.

7.jpg, 42 kB

Stavba snowboardu:

Snowboard se skládá z těchto částí:

- Špička ( nose)

- Hrany a skluznice

- Patka ( tail)

Špička ( nose):

Je to zbývající přední část desky od konce efektivní hrany. Má charakteristické zakřivení, délku a výšku. Pro alpský styl je typické malé zakřivení, to proto že jsou určena pro trvdý sníh, kde je velice důležité a nezbytné, aby byl co největší kontakt desky se sněhem. Freestyle prkna mají patku a špičku více zakřivenou. Fošny pro freeride se vyznačují delší a protaženější a méně zakřivenou patkou.

Hrany a skluznice:

Všechny plastové skluznice se vyrábějí z P-texu.

Patka ( tail):

Jedná se o zbývající délku prkna od konce efektivní hrany. Opět je určena délkou, výškou a zakřivením. U slalomových fošen je výška a délka patky prakticky nulová a tvar hranatý a to z důvodu maximálního zachování kontaktu fošny se sněhem. Freestyle fošny převážně U-rampové mají patku a špičku identickou, což umožňuje libovolnou změnu jízdy popředu či pozadu.

Důležité parametry

- Efektivní délka hrany

- Vykrojení

- Pevnost ( pružnost)

- Průhyb

Efektivní délka hrany:

Část hrany, která při krájení oblouku zajišťuje kontakt prkna se sjezdovkou.

Vykrojení:

Jedná se o poměr mezi šířkou patky a špičky k šířce středu snowboardu. Čím větší vykrojení, tím ostřeji bude fošna reagovat na změnu pohybu. Jinak také, čím je vykrojení větší, tím je menší poloměr oblouků.

8.jpg, 24 kB

Pevnost ( pružnost):

Celková tuhost je lepší pro carvingový styl, ale vyžaduje lepší technickou úroveň jezdce. Slalomová prkna jsou tužší a méně pružná a to z důvodu, že jsou určena pro těžší sněhové podmínky, vyžaduje dobrý kontakt se zledovatělým sněhem. Při vyšších rychlostech se tužší desky chovají mnohem lépe. Freestylové desky jsou podstatně měkčí a to proto aby byla dokonale pod kontrolou při odrazech a dopadech. Jsou širší, jejich šířka zvyšuje stabilitu. Mají velký poloměr vykrojení, zajišťuje velkou ovladatelnost, ale neumožňují rychlou jízdu.

Průhyb:

Jde o vertikální zakřivení snowboardu mezi špičkou a patkou. Lze jej snadno zjistit pokud položíme nezatížený snowboard na tvrdou podložku a shlédnete jej zboku. Větší průhyb zlepšuje jízdní vlastnosti v řezavých obloucích, to si však žádá dobrou techniku jízdy. Proto jej nelze příliš doporučit pro začínající jezdce. Průhyb úzce souvisí s pružností a vykrojením prkna. Každá z těchto vlastností ovlivňuje jízdní vlastnosti, ale teprve jejich perfektní kombinace zaručuje bezstarostnou jízdu